hippolyt soběslav pinkas (1827–1901) / realismus českého pařížana

14. 10. 2016 – 22. 1. 2017 / denně 9:00 – 18:00

wortnerův dům, u černé věže 22, české budějovice

 

Hippolyt Soběslav Pinkas patří k nejvýznamnějším umělcům českého 19. století. Během života prošel zajímavým lidským i uměleckým vývojem. Účastnil se revolučních bouří v roce 1848 a od právnických studií utekl k umění, které studoval v Praze, v Mnichově i v Paříži. Ve francouzské metropoli vytvořil díla, která předběhla svou dobu a která snesou srovnání s kompozicemi dnes slavnějších vrstevníků. Po návratu do Čech se stal hlavním propagátorem česko-francouzské vzájemnosti.

 

Výstava poprvé komplexně představuje dílo Hippolyta Soběslava Pinkase (1827–1901), jehož nejvýznamnější obraz Alšova jihočeská galerie získala nedávno do svých sbírek. Slavnou Modlitbu za oběšence (respektive Pohřební řeč o oběšenci) Pinkas vytvořil v roce 1861 v Paříži, kde se během patnácti let svého pobytu dostal do kontaktu s realistickými díly Édouarda Maneta, Gustava Courbeta či Jeana-Baptista-Camille Corota. Sám dokázal jako jeden z první českých umělců tento směr reflektovat a po boku Maneta vystavil svého Dřevorubce a smrt na legendárním Salonu odmítnutých v roce 1863. Ve Wortnerově domě jsou vystaveny také kresby, které jsou spjaty s počátky Pinkasovy umělecké kariéry, ale hlavní důraz je kladen na jeho francouzské období. Expozice je pro srovnání doplněna obrazy Pinkasových kolegů z Čech (Viktor Barvitius, Jaroslav Čermák, Karel Purkyně, Wilhelm Riedel) i z Francie (Eugène Boudin, Jean-Baptiste-Camille Corot, Gustave Courbet, François Louis Français, Constant Troyon).

 

Díla na výstavu zapůjčili Národní galerie v Praze, Oblastní galerie v Liberci, Národní památkový ústav – Státní zámek Zákupy, Karlštejnská a. s., Kooperativa pojišťovna a. s., Vienna Insurance Group a soukromí sběratelé. V průběhu výstavy bude vydána publikace, kterou připravuje Alšova jihočeská galerie a Arbor vitae.

 

Kristýna Brožová, autorka a kurátorka výstavy